Fins Lapland here we come!

Vijf jaar geleden besloten de pb-er en bezoekvriendin Marleen om de droom van Matthieu uit te laten komen en een reis naar Lapland te boeken. Een enorme uitdaging!

Met medewerking van reisbureau VakantieXperts de Valk in Grootebroek werd er een op maat gemaakte en passende reis geboekt. Alles is vooraf geboekt, geregeld en besproken. Alle dagen werden volledig ingepland. Door Covid-19 moesten we de reis een jaar uitstellen, maar nu mochten we gaan. We hebben ernaar toe geleefd en er heel veel zin in!

Dag 1

Op 2 januari 2022 was het eindelijk zover!

Om 3.00 uur 's nachts vertrokken we naar Schiphol (met dank aan de slaapdienst van de kroft!) waar we om 6.00 uur de lucht in gingen naar Kittila, Fins Lapland. Rond 13.00 uur kwamen we aan in ons hotel waar we 2 prachtige kamers toegewezen kregen. Snel de warme kleren aan en vol enthousiasme het dorpje Levi verkennen. Wel even wennen aan de temperatuur; -15. Volgens de Finnen was het warm, een week ervoor was het nog -30. Wat een prachtige omgeving. Wel even wennen dat het 24/7 donker was en koud! Precies zoals Matthieu het wenste. 's Avonds heerlijk uit eten en een mooie wandeling gemaakt.

Dag 2

Na een heerlijk ontbijtbuffet was het tijd om souvenirs te kopen, want ja, het thuisfront moest verwend worden (en dan met name natuurlijk M. de vriendin van Matthieu). Terug naar het hotel om onze 5 lagen kleding aan te trekken voor de sneeuwscooter safari. Gelukkig kregen we van Lapland Safari's warme thermopakken, sokken, schoenen en handschoenen. Wat een ervaring is dat sneeuwscooter rijden! Eerst even spannend maar al gauw moest het harder! Gereden over een prachtig meer waar het ijs 1 meter dik was. Heel bijzonder. Voldaan en moe weer heerlijk uit eten en terug naar het hotel.

Dag 3

Vroeg op voor de excursie naar Snowvillage. Een van ijs en sneeuw gebouwd hotel waar de temperatuur binnen -5 is. Het thema van dit jaar was Future. Elke hotelkamer was adembenemend mooi gemaakt. Bedden van ijsblokken en prachtige muurversieringen uit sneeuw en ijs gehakt. Je kon hier ook echt logeren, maar dat hebben we niet gedaan. Matthieu heeft zijn ogen uitgekeken.

In de middag gingen we door naar de Rendieren boerderij. Hier werden we hartelijk ontvangen door de boeren en mochten we een tocht maken in een slee achter de rendieren. Een prachtige rit door het bos. Onderweg verloor 1 van de rendieren zijn gewei, heel bijzonder om mee te maken. Terug op de boerderij mochten we de rendieren voeren en sloten we af met koffie en thee.

Uiteraard weer heerlijk uit eten en voldaan de nacht in.

Dag 4

Deze ochtend stond de husky safari op het programma. Bij aankomst kregen we instructie en gingen we gelijk op safari. 10 km schitterend Laps natuurgebied! Dit was toch wel de sensatie van de week! Na deze tocht dronken we bessensap in een Wigwam met een vuur en en mochten we nog kennis maken met de puppy's! Terug in het hotel was het tijd om de koffers weer in te pakken.

Uit eten en op tijd naar bed!

Dag 5

Na het ontbijt afscheid nemen van het hotel en op naar Kittila. Veel gezelligheid met ons clubje Nederlanders die het heel bijzonder vonden dat wij samen deze reis aandurfden en deden. Het was zeker een enorme uitdaging en af en toe hard werken maar wat hebben we het leuk gehad. Het gaf de bevestiging dat alles mogelijk is! Om 12.40 uur gingen we de lucht weer in en 2,5 uur later waren we op Schiphol waar we opgehaald werden door de broer van Matthieu.

Nog steeds zijn we aan het nagenieten van alle indrukken en de foto's.

Een reis om nooit te vergeten!