Linnendienst biedt cliënten structuur én gezelligheid

Bij de linnendienst van Palito, het facilitair bedrijf van WilgaerdenLeekerweideGroep (WLGroep), draaien ze er hun hand niet voor om. Sorteren, wassen, drogen en opvouwen: dagelijks wordt in Wognum wel duizend kilo kleding gewassen van 265 cliënten. Met professionele wasmachines die wel 21 en 28 kilo aan kunnen. Deze klus wordt geklaard door enthousiaste medewerkers die samen één hechte familie vormen; betaalde krachten, stagiaires en cliënten met een licht verstandelijke beperking.

Linnendienst biedt cliënten structuur én gezelligheid

Mariska, een leuke vlotte meid van 34 jaar, is zo’n cliënt van WLGroep. Ze is een van de oudgedienden bij de linnendienst. Negen jaar geleden zocht ze een vakantiebaantje omdat ze zes weken zomervakantie thuis best wel een beetje lang vond. En van het een kwam het ander: ze is nooit meer weggegaan. Mariska werkt twee ochtenden in de week. Voorheen waren dat vier dagen, maar dat werd haar te veel. Mariska: “Het bevalt me hier heel goed. Ik kan hier mezelf zijn en er wordt écht gekeken naar wat ik kan. En heb ik eens een mindere dag dan laten ze je in je bubbeltje. Dan doe ik het werk in m’n eigen tempo. En wil ik even praten of een peukje doen, dan kan dat ook. Iedereen heeft hier interesse in me. Ik denk dat ik nergens zo’n stabiele basis kan vinden. Andere werkplekken kunnen hier een voorbeeld aan nemen.”

 

Natascha Lammers, werkbegeleider van Palito is maar wat blij met Mariska. De dames hebben een warme en jarenlange band. Natascha: “Maris startte bij ons in een leerwerktraject via onze Jobcoaches, maar dat bleek niet de juiste vorm voor haar. Toen zijn we overgestapt op ‘arbeidsmatige activering’. Dit bleek een schot in de roos. Door de regelmaat en structuur die we hier bieden in een beschutte en veilige omgeving, heeft Maris nu rust in haar hoofd. Hierdoor heb ik haar afgelopen jaren zien groeien. Met als een van de hoogtepunten dat er hier ouders van cliënten kwamen en dat Maris zei dat zij ze wel wilde rondleiden. Ik was zo supertrots op haar. Ik krijg er nog steeds een brok van in m’n keel. Maris is, net als iedereen hier, van grote meerwaarde. Een echte volwaardige collega.”

 

Op dit moment werken er drie cliënten bij de linnendienst, waar dat er voor corona nog vijf waren.

Natascha: “We zijn altijd op zoek naar nieuwe collega’s die we hier iets kunnen leren. We gaan daarom samen met praktijkschool de Stormvogel een stage carrousel draaien want we hebben zoveel te bieden. Maar ook nieuwe cliënten zijn van harte welkom.”

 

Wat heeft de linnendienst voor Mariska betekend? Naast een zakcentje, rust en regelmaat is ze heel zelfstandig geworden. Waar ze zelf niet had verwacht nog eens op eigen houtje op vakantie te gaan, gebeurde dat dit voorjaar. Samen met haar vriend ging ze een weekje naar Parijs. Met de trein en bezoekjes aan de Eiffeltoren en Disney. Voor het eerst zonder leiding. Mariska: “Ik zou nergens anders willen werken; hier ben ik nuttig en help ik anderen. En als ik wegga, dan is dat met de rollator, gespierd en wel.”

 

Ben je op zoek naar een traject of een werkplek zoals die van Mariska?

Neem contact op met een van onze Jobcoaches via jobcoaches@werkbedrijf-ietsanders.nl of bel 0229-576429.

 

Op zoek naar een carrière in de zorg? Kijk op onze vacaturesite